Ben jij als horecaondernemer klaar voor 2024? Onderwerpen als gastbeleving, innovatie en duurzaamheid staan voor de horeca hoog op de agenda. Om welke horecatrends kun je in 2024 niet heen? Wij presenteren 10 horeca trends om in de gaten te houden. Van dynamische prijszetting tot innovatieve betaalmethoden.
1. Het waarom achter jouw onderneming telt
Voorheen kwamen gasten voornamelijk naar jouw restaurant vanwege het heerlijke en hoogwaardige eten, maar in 2024 speelt er beslist meer mee. Waarom heb je specifiek gekozen voor bepaalde gerechten op het menu? Wat is de reden achter jouw keuze voor bepaalde leveranciers? Op welke manier ga je om met jouw personeel? De antwoorden op deze vragen vormen jouw maatschappelijke drijfveer als ondernemer en zijn voor (Gen Z-)gasten van aanzienlijk belang bij de keuze voor een restaurant.
2. Dynamische prijszetting
Om de gehele week alle stoelen in je zaak bezet te kunnen hebben, zien we dat steeds meer ondernemers experimenteren met dynamische prijzen. Door je prijzen dusdanig aan te passen per dag of tijdsvak en bijvoorbeeld te verlagen op minder populaire tijden, wordt het aantrekkelijk voor je gasten om op een woensdagavond of op een vroeg tijdstip in het weekend langs te komen.
3. Grab & Go selfservice oplossing ook voor horeca
Andere vormen van bestellen en betalen zijn sinds de aanhoudende personeelskrapte in de horecasector niet meer weg te denken. Naast dat selfservice het bedienend personeel ontlast tijdens piekmomenten, biedt het gasten ook zeggenschap tijdens het bestelproces. Waar je een onbemande selfservicekassa voorheen in cateringomgeving tegenkwam, zul je deze oplossing steeds vaker tegenkomen in hotels of in restaurants van vakantieparken.
4. Een bruisende zaak maakt het verschil
Horecazaken waar iets te beleven valt zijn al jaren ontzettend populair (denk aan jeu des boules bars, stadsbrouwerijen of cocktailbars) en die trend zet ook in 2024 door! We kiezen bewust voor een avondje uit en dan willen we vermaakt worden. Onderscheid je daarom van de concurrent door thema-avonden of evenementen, zoals een landenthema, maandelijkse bandjesavond of een wijnproeverij, te organiseren en naar je eigen concept toe te trekken. Hoe creatiever het concept, hoe waarschijnlijker het is dat je gasten er (online) enthousiast over zullen praten.
5. Gastbeleving als duurzaam antwoord op kostenstijging
Gastbeleving wordt steeds belangrijker om een andere praktische reden, namelijk de stijging van prijzen. Je gasten zijn bereid te betalen voor een totaalervaring die klopt. Zij verdelen hun budget voor de horeca in drie delen: eten en drinken, inrichting en sfeer van de zaak, en ten slotte de service verleend door het personeel. Wanneer de prijzen op de menukaart toenemen, zul je dus in 2024 ook extra waarde moeten voegen aan de twee andere aspecten. Op deze manier zullen gasten de prijsstijgingen begrijpen en dus weer terugkomen.
6. Beloon trouwe gasten met punten
Iets terug doen voor je loyale gasten in vorm van vouchers voor aantrekkelijke kortingen en acties. Puntensystemen voor de horeca zul je in 2024 bij steeds meer zaken terugzien. Doordat gasten terugkomen bij je horecazaak om punten te sparen én te verzilveren, is een loyalty oplossing een fijne boost voor je omzet. En als ondernemer bereik je niet alleen je vaste gasten, door member-get-member acties wordt ook een nieuwe doelgroep bereikt!
7. Innovatieve betaalmethoden
Contactloos betalen en digitale portemonnees zijn de standaard geworden. Om aan de wensen van gasten te blijven voldoen, en de snelheid en efficiëntie van transacties te verhogen, hebben restaurants innovatieve betaaloplossingen inmiddels volledig omarmd. Een voorbeeld van een innovatieve betaaloplossing die (met name de kleine horecaondernemer) veel voordeel oplevert is SoftPOS. Mobiele devices die zowel inzetbaar zijn als handheld én pinapparaat zijn in 2024 hot en happening.
8. Duurzaamheid wordt de standaard
De laatste jaren staat duurzaamheid bij veel horecaondernemers hoog op de agenda. Ook gasten hechten waarde aan de wetenschap dat hun keuzes voor eten bijdragen aan een duurzame wereld. Het gebruik van lokale, seizoensgebonden ingrediënten, energiezuinige maatregelingen én het streven naar minimale voedselverspilling wordt daarom het komende jaar nog zichtbaarder in de horeca.
9. Vegan dineren niet de norm
Waar we een paar jaar geleden nog de verwachting hadden dat vegan gerechten een groot deel van de dierlijke gerechten op de menukaart zouden vervangen, blijkt dit niet de realiteit. Vegan gerechten blijven op de menukaart, maar het wordt niet de norm. Mensen kiezen (opvallend genoeg) juist in de horeca af en toe voor vlees, terwijl ze dat thuis bijna niet meer doen. Langzamerhand zien we een nieuw patroon ontstaan: van goedkoop, maar matig vlees naar vleesloze opties, naar hoogwaardige kwaliteit vlees voor aanzienlijk hoge prijzen.
10. De magie van open keukens
In 2024 wordt entertainment voor gasten naar nieuwe hoogten gebracht door interactieve culinaire ervaringen. De open keuken, die in 2023 al als een trend in de horeca werd geïntroduceerd, blijft een centraal element. Het ideale podium om niet alleen de bereiding van fusion gerechten of signature cocktails te showen, maar ook om het keuken- en barproces in zijn geheel te tonen Deze trend omvat niet alleen een entertainmentaspect, maar ook transparantie rond hygiëne, ingrediëntengebruik en kookmethoden. Een succesvolle uitvoering versterkt niet alleen de band met gasten, maar draagt ook bij aan een positieve reputatie van je restaurant.